ALLMÄNT
Företaget är en enskild firma, registrerat för F-skatt och har sitt säte i Göteborg.
Org.nr. är 611126-6208
Stilla Sinnet
Lerduveslingan 5
436 51 Hovås
Webbsidans adress: https://stillasinnet.se
Mail: klicka här
BESTÄLLNINGAR
När kunden lägger en beställning på hemsidan stillasinnet.se godkänner kunden dessa köpvillkor. När kunden slutfört sin beställning skickas en orderbekräftelse till kundens e-postadress. I bekräftelsen finns alla uppgifter om beställda produkter, pris, leveransadress, fakturaadress, mottagare och telefonnummer. Det är viktigt att kunden kontrollerar att orderbekräftelsen är korrekt. Om kunden inte får någon orderbekräftelse, om den på något sätt är felaktig eller om kunden önskar ändra sin order, kontakta Stilla Sinnet omgående via e-post klicka här.
På grund av svensk lagstiftning är Stilla Sinnet tvungna att begära målsmans underskrift vid order av kunder under 18 år.
PRISER
Alla priser anges i svenska kronor (SEK) inklusive 25% moms. Kostnad för frakt tillkommer och framgår i kassan.
Stilla Sinnet förbehåller sig rätten till prisjusteringar.
BETALNING
Kunden väljer önskat betalningsalternativ när kunden slutför sitt köp i kassan.
När kunden väljer att hämta upp beställningen i ateljé Stilla Sinnet, betalar kunden vid upphämtning.
Stilla Sinnet erbjuder Payson Checkout som betalsätt. Payson (Svea Bank AB (publ) org. nr 556158–7634) är ett etablerat svenskt bolag som erbjuder betallösningar med 1 miljon kunder i Sverige. För att kunna erbjuda olika betalningsalternativ behöver Stilla Sinnet dela dina person-, kontakt- och orderuppgifter med leverantören Payson.
LEVERANSER
Normal leveranstid är 3 till 5 dagar. Vid rea-perioder, marknader (fysiska eller online) eller stora kampanjer kan leveranstiden förlängas något.
Stilla Sinnet använder PostNord eller DHL som transportör. Leveransbesked erhålles från transportören om kunden vid beställningen har uppgivit mobiltelefonnummer och/eller mail.
Paketet ligger endast kvar på utlämningsstället under ett visst antal dagar från ankomstdatum (antalet varierar beroende på transportör). Försändelser som inte hämtas ut i tid skickas tillbaka till Stilla Sinnet. Vid outhämtade paket debiteras en avgift på 250 kr till kunden, vilket motsvarar kostnader för frakt, returfrakt och hantering. Vid ny leverans står kunden för den nya fraktkostnaden.
Att inte hämta ut en försändelse eller inte ta emot en leverans betraktas inte som ett utnyttjande av ångerrätten. Mer information om ångerrätten hittar du i punkten Ångerrätt.
Vid upphämtning av beställning i ateljé Stilla Sinnet måste kunden hämta beställningen inom 10 dagar. Hämtas beställningen inte inom 10 dagar annulleras beställningen.
Stilla Sinnet rekommenderar att kunden inte hämtar ut ett paket som är skadat, eftersom skadan då inte längre kan härledas till transporten. Upptäcker kunden skada på paketet efter upphämtning, anmäl det omgående till det utlämningsställe där paketet hämtades. De hjälper till att göra en skadeanmälan. Upptäcks skada på varan först då paketet öppnats och skadan är sådan att den kan kopplas till transporten, kontakta ombudet för att göra en skadeanmälan senast 7 dagar från det att paketet tagits emot.
Stilla Sinnet levererar endast inom Sverige.
PRODUKTINFORMATION
Alla föremålen i webbshopen är handgjorda och unika. Det innebär att liknande föremål kan skilja i färg, form och storlek. Då föremålen är handgjorda kan det finnas mindre märken, ojämnheter och ytan undertill kan vara lite ojämn och ge märken på ytan den står på. Möbeltassar eller liknande rekommenderas.
Stilla Sinnet garanterar inte att bilderna återger föremålens exakta utseende då färger skiljer mellan olika bildskärmar och framförallt mellan bildskärm och verklighet. Stilla Sinnet försöker alltid på bästa sätt att exponera föremålen så korrekt som möjligt.
2:A SORTERING
Ibland förekommer större defekter som är mer märkbara. Dessa varor klassas som 2:a sortering och säljs som rea-varor. Då lyfts defekten fram i både text och bild på produktsidan. Vid köp av en sådan vara har kunden godkänt det skick varan är i och kan därför inte reklamera varan på grund av dessa defekter.
ÅNGERRÄTT
Enligt distansavtalslagen har kunden 14 dagars ångerrätt. Ångerrätten börjar gälla från den dagen kunden mottagit varan. Ångerrätten förutsätter att varan är i sitt ursprungliga skick.
Vid nyttjande av din ångerrätt:
Kunden måste meddela till Stilla Sinnet att kunden ångrat sig. Meddelande ska skickas till Stilla Sinnets mail, klicka här. Kunden ska ange sitt namn, adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller. Kunden bör omedelbart och senast inom lagstiftade 14 dagar efter ångermeddelandet returnera varorna till Stilla Sinnet. Varorna skall returneras i oförändrat skick, oanvända och välpaketerade och i ursprunglig förpackning. Kunden står för returfrakt. På återbetalningsbeloppet förbehåller Stilla Sinnet sig rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad vara.
REKLAMATION
Stilla Sinnet tillämpar Konsumentköplagen vid reklamationer. Därmed åtar Stilla Sinnet sig att byta ut felaktiga eller trasiga varor utan extra kostnad. Lyckas inte Stilla Sinnet åtgärda felet eller leverera en liknande vara, återbetalar Stilla Sinnet kunden för den defekta varan i enlighet med gällande Konsumentköplag.
Vid reklamation skall kunden alltid kontakta Stilla Sinnet via mail, klicka här. Ange namn, adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet. Vid godkända reklamationer står Stilla Sinnet för kostnaden för returfrakten. Stilla Sinnet förbehåller sig rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande Konsumentköplag. Vid reklamationer följer Stilla Sinnet riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.
FORCE MAJEURE
Stilla Sinnet befrias från att fullgöra leverans om det rätta fullgörandet därav förhindras på grund av omständighet utanför Stilla Sinnets kontroll och som Stilla Sinnet skäligen inte kunde ha räknat med vid avtalets träffande och vars följder Stilla Sinnet skäligen inte kunnat undvika eller övervinna, såsom arbetskonflikt, eldsvåda, olycksfall, krig, myndighets beslut eller annat förhållande som har legat utanför Stilla Sinnets kontroll och som väsentligen inverkar på Stilla Sinnets rätta fullgörande av avtalet.
COOKIES
Enligt lag om elektronisk information ska kunden på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. En cookie är liten textfil som webbsidan kunden besöker begär att få spara på kundens dator för att ge tillgång till funktioner på websidan. Om kundens webbläsare är inställd på att inte acceptera cookies kommer kunden inte ha möjlighet att göra någon beställning på Stilla Sinnets webbshop. Observera att Stilla Sinnet inte använder cookies för att spara personlig information om kunden. Mer information finns på Post- och telestyrelsens hemsida.
INTEGRITETSPOLICY/
PERSONUPPGIFTER
Regler om personuppgifter
När kunden handlar hos Stilla Sinnet hanteras kundens personuppgifter enligt General Data Protection Regulation, GDPR. Endast de personuppgifter som krävs för att behandla kundens beställning kommer att samlas in.
Personuppgifter
De uppgifter som lagras är för- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.
Ändamålet
Det huvudsakliga ändamålet med personuppgifter är att spara de personuppgifter som krävs för att kunna genomföra transaktioner, myndighetsrapportering och för arkivering enligt bokföringslagen.
Vid genomförande av köp, delas information med Stilla Sinnets betalleverantör Payson. För att kunna leverera kundens beställning och genomföra leveransen måste Stilla Sinnet dela med sig specifik information till transportören PostNord eller DHL.
Samtycke av personuppgifter.
I samband med kundens registrering som kund hos Stilla Sinnet, eller då kunden loggat in på Stilla Sinnets domän, stillasinnet.se, lämnar kunden samtycke till att personuppgifter får behandlas för ändamål som angivits ovan. Kunden har rätt att när som helst återkalla sitt samtycke och avsluta kontot hos Stilla Sinnet.
Recensioner
När kunden skriver en recension sparas recensionen och kundens IP-adress. Kunden beviljar Stilla Sinnet rätten att före publicering av en recension granska och redigera recensionen. Stilla Sinnet förbehåller sig rätten att när som helst ta bort en recension.
Sparade uppgifter.
Kundens uppgifter lagras så länge Stilla Sinnet har en rättslig grund att behandla kundens uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan kunden och Stilla Sinnet eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.
Om kunden har ett konto eller har lämnat en recension, kan kunden begära att få de personuppgifter som Stilla Sinnet har sparat. Kunden kan också begära att Stilla Sinnet raderar alla personuppgifter. Detta inkluderar inte uppgifter som Stilla Sinnet är skyldiga att behålla för administrativa, juridiska eller säkerhetsändamål.
ÄNDRINGAR TILL KÖPVILLKOR
Stilla Sinnet förbehåller mig rätten att när som helst göra ändringar i dessa köpvillkor. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses som accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.
TVIST OCH LAGVAL
I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med Stilla Sinnet och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan. Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.